무엇을 공부하고 평가 또는 판단하는 동사들이 있습니다.
이런 류의 동사들을 연구동사라고 이름 지었습니다.
1. 공부동사
공부는 3 종류가 있습니다.
배우는 경우, 가르켜 주는 경우, 혼자서 연구하는 경우 입니다.
① 가르켜 주는 경우
teach , read , write , show 이 네 동사들만 수여동사
구문형태를 사용합니다
I will teach you English.
I will read you the book.
I will write you poems.
I will show you the book.
(나는 당신에게 영어를 가르 칠 것입니다)
(나는 당신에게 책을 읽을 드릴 것입니다)
(나는 당신에게 시를 적어 드릴 것입니다)
(나는 당신에게 책을 보여 드릴 것입니다)
I will teach English to you.
I will read the book to you.
I will read the book for you.
I will write poems to you.
I will show the book to you.
이들은 전부 that 절을 가질 수 있습니다.
They teach that the world is round.
They teach me that the world is round.
(그들은 세상이 둥글다고 가르친다)
(그들은 네에게 세상이 둥글다는 것을 가르친다)
I show that I had no other intention.
I show you that I had no other intention.
(나는 다른 의도가 없음을 보여줍니다)
(나는 당신에게 다른 의도가 없음을 보여줍니다)
My brother wrote that you play the piano.
My brother wrote me that you play the piano.
(오빠가 당신이 피아노를 연주한다고 썼습니다)
(오빠가 저에게 당신이 피아노를 연주한다고 썼습니다)
He read that the book is false.
He read me that the book is false.
(그는 책이 거짓이라고 읽었습니다)
(그는 제에게 책이 거짓이라고 읽어 주었어)
that 외에 why, how 절도 가능합니다.
They teach me why he is liar.
They teach me how to write letters.
(그들은 저에게 왜 그가 거짓말 쟁이인지 가르쳐다)
(그들은 저에게 편지 쓰는 법을 가르쳐준다)
They show me why he is liar.
They show me how to write letters.
(그들은 저에게 왜 그가 거짓말쟁이 인지 보여줘)
(그들은 저에게 편지 쓰는 법을 보여줍니다)
teach , train , coach , educate 는 사역적인 의미로
사용할 수 있습니다.
I will teach you to become a doctor.
I will train you to become a doctor.
I will educate you to conserve the environment.
Her father coached her to win at the Olympics.
(의사가 될 수 있도록 가르켜줄께)
(의사가 될 수 있도록 훈련시켜줄께)
(환경을 보호할 수 있도록 교육시켜줄께)
(그녀에게 올림픽 우승할 수 있도록 코치했다)
기타 쓰기 동사들입니다.
수여동사형태로 사용하지 않고 무엇을 어디에 기록하다 라는 의미입니다.
She wrote several poems in the note.
She wrote the note about several poems.
He recorded Korean history in his books.
He recorded his books about Korean history.
(그녀는 메모에 여러 시를 썼습니다)
(그녀는 여러 시에 대한 메모를 썼습니다)
(그는 그의 책에 한국사를 기록했다)
(그는 한국사에 관한 책을 녹음했습니다)
They inscribed his name on the trophy.
They inscribed the trophy with his name.
(그들은 트로피에 그의 이름을 새겼습니다)
She scribbled her note with pencil.
She scribbled her note with my name.
(연필로 노트에 낙서했다 : with - 도구)
(노트에 나의 이름을 낙서했다 : with - 공급)
She scribbled his name on her note.
She scribbled down his name on her note.
(그녀는 메모에 그의 이름을 적었다)
I will sign my name on the contract.
I will sign the contract with my name.
(내 이름으로 계약서에 서명하겠습니다)
She signed to help the deaf child.
I signed to the porter to pick up my case.
(그녀는 귀머거리 아이들을 위해 사인했다 )
(나는 짐꾼에게 내 가방을 들어라고 신호를 보냈다)
여기서 with 는 공급동사와 구문형태가 비슷합니다.
They inscribed the trophy with his name.
I will sign the contract with my name.
I will fill the cup with water.
They supplied the rebels with arms.
They supplied arms to the rebels.
(그들은 트로피에 그의 이름을 새겼습니다)
(내 이름으로 계약서에 서명하겠습니다)
(저는 컵에 물을 채울 게요)
(그들은 반군에게 무기를 공급했습니다)
(그들은 반군에게 무기를 공급했습니다)
기타 읽기 동사들입니다.
This software scaned all new files for viruses.
Can I peruse the contract before we sign it?
(소프트웨어는 모든 새 파일에서 바이러스를 검색했다)
(계약서에 서명하기 전에 자세히 읽어 볼 수 있어요?)
② 무엇을 누구로부터 배우는 경우
learn 은 전치사 from 을 사용하고 사고동사처럼 that 절
구문을 사용할 수 있습니다.
|
I learned many skills from my father. |
⇒ |
I learned of many skills from my father. |
⇒ |
I learned about many skills from my father. |
|
(나는 많은 기술들을 아버지로부터 배웠다) |
She'll learn from her mistakes.
We learn that she had got married again.
(그녀는 실부로부터 배울 것이다)
(우리는 그녀가 다시 결혼했다는 알았다)
know , understand 의 경우 사고동사 또는 인식동사로도 분류합니다
know : 배워서 알았다.
understand : 배워서 이해했다.
I know that she is a liar.
I know her to be a liar.
I know her a liar.
(나는 그녀가 거짓말 쟁이라는 것을 압니다)
I understand that she is a liar.
I understand her to be a liar.
I understand her a liar.
(나는 그녀가 거짓말 쟁이라는 것을 압니다)
know 는 사고동사와 달리 간접의문문에서 도취현상이
발생하지 않습니다.
Who do you think he is?
Who do you know he is?
Do you know who he is? |
O
X
O
|
Do you understand who he is?
Do you know where she lived?
Do you know how much time we spent? |
O
O
O
|
(그가 누구인지 이해합니까?)
(그녀가 어디에 살았는지 아십니까?)
(우리가 얼마나 많은 시간을 보냈는지 아십니까?)
learn , know, think 의 경우 전치사 of , about 을
사용해도 되고 안해도 됩니다.
동사가 전치사를 가지면 목적어에 대한 지배력이 약합니다.
I think of Mary as the king of the street.
I learned about many skills from my father.
I don't know about you.
(저는 메리가 거리의 왕이라고 생각합니다)
(저는 아버지로부터 많은 기술을 배웠습니다)
(나는 당신에 대해 모른다)
인식동사 + to 부정사는 자신이 배울려는 또는 알려는 의지를 표현합니다.
He is learning to dance.
He is knowing to dance.
(그는 춤을 배우고 노력하고 있다)
He is still learning how to dance.
I did not expect to find you here.
I did not think to find you here.
(그는 아직도 춤추는 법을 배우고 있다)
(여기서 자네를 만날 줄은 몰랐네)
(여기서 자네를 만날 줄은 몰랐네)
③ 스스로 연구하는 경우
study, research 등은 자신이 무언가를 배우고 조사를
하는 의지적인 배움동사들임니다.
이들은 전부 타동사이며 전치사를 수반하는 경우도 있습니다.
She is studying math for her exams.
She is studying for her exams.
My brother studied math at the Royal College.
My brother studied at the Royal College.
(그녀는 시험을 위해 수학을 공부하고 있습니다)
(그녀는 시험 공부를하고 있습니다)
(형은 로열 칼리지에서 수학을 공부했습니다)
(형은 로열 칼리지에서 공부했습니다)
이들 동사들은 사고적인 내용이 약해서 that 절을
잘 사용하지 않습니다.
He researched (about) the universe there.
Do you analyze your website traffic?
They will examine the insect.
(그는 그 곳에서 우주에 대해 연구 했습니다)
(웹사이트 트래픽 분석하세요?)
(그들은 그 곤충을 조사할 것입니다)
I will inspect the goods before signing for them.
They investigate a place of crime.
(나는 서명을 하기 전에 상품을 점검할 것이다)
(그들은 범죄가 일어난 장소를 수사했다)
what, why 는 선행사를 포함한 관계사절입니다.
I want to examine why it happened.
I want to examine what happened.
(나는 왜 발생했는지 조사를 원해)
(나는 무엇이 발생했는지 조사를 원해)
You have to inspect what is going on.
They studied birds and how they flew.
(일이 어떻게 진행되어 가는지 잘 살펴야 하는 거죠)
(그들은 새와 새가 나는 법을 연구했다)
They studied how they flew.
They studied how birds flew.
(그들은 새가 어떻게 나는지 연구했다)
study + to 부정사 는 자신이 공부할려는 의지의 표현입니다.
study 외에는 to 부정사를 잘 사용하지 않습니다.
He studied to be a teacher.
I studied hard to improve my English.
(그는 선생님이 되기 위해 공부를 했어요)
(영어를 향상시키기 위해 열심히 공부했습니다)
2. 추적동사
무엇을 추적하고 수색하는 동사들은 after 를 사용해도 되고 안해도 됩니다.
영어동사의 95% 이상이 동사가 직접 목적어를 지배하는 것을 좋아합니다.
My dog likes chasing rabbits.
My dog likes chasing after rabbits.
(우리 개는 토끼들 뒤쫓기를 좋아한다)
추적하는 대상을 표현할 때는 전치사 for 를 사용합니다.
Firefighters searched the buildings for survivors.
Firefighters searched for survivors.
(소방관들이 생존자가 있는지 건물을 살폈다)
추적하는 범위를 표현할 때는 전치사 to 를 사용합니다.
She traced her family to the 16th century.
She traced her family back to the 16th century.
(그녀는 족보를 16세기까지 추적할 수 있었다)
추적을 당하는 경우는 전치사 by 를 사용합니다.
She was pursued by the reporter.
She pursued by the reporter.
(그녀 뒤를 기자들이 뒤쫓았다)
The car was pursued by police at high speed.
Police pursued the car at high speed.
Police pursued after the car at high speed.
(경찰이 빠른 속도로 그 차를 뒤쫓았다)
추적을 한다는 것은 자신의 의지의 표현이므로 당연히
to 부정사를 가질 수 있습니다.
I searched my room for my watch.
I searched my room to find my watch.
I searched to find my watch in my room.
(나는 손목시계를 찾으려고 방을 수색했다)
My dog is chasing rabbits to eat.
My dog is chasing to eat rabbits.
(개가 토기를 먹을 려고 추적 중이다)
follow 는 추적이란 의미보다는 [따라간다 또는 뒤따르다]
라는 수동적인 의미가 강합니다
영어동사가 타동사적인 성질이 강하여 follow 역시
전치사를 잘 동반하지 않습니다.
Follow me.
He followed her into the house.
He followed her out of the house.
(저를 따라오세요)
(그가 그녀 뒤를 따라 집 안으로 들어왔다)
(그가 그녀 뒤를 따라 집 밖으로 나갔다)
Why didn't you follow my advice?
You must follow this treatment.
(왜 내 충고대로 하지 않았니?)
(당신은 이 치료법을 따라야한다)
After spring, summer follows.
Summer follows spring.
(봄 뒤에 여름이 온다)
follow 자체가 수동적인 의미가 강함으로 수동태로는
거의 사용하지 않습니다.
Apple juice followed the main course.
The main course was followed by apple juice.
(메인코스 후에 사과주스가 따라 나왔다)
3. 연구동사의 수동태
① 수여동사 형태의 수동태
|
I teach you English. |
⇒ |
You were taught English. |
|
I teach English to you. |
⇒ |
English was taught to you. |
② 사고동사 형태의 수동태
|
I know that she is a liar. |
⇒ |
It is known that she is a liar. |
|
I understand that she is a liar. |
⇒ |
People understand that she is a liar. |
⇒ |
It is understanded that she is a liar. |
③ 타동사 형태의 수동태
|
He researched the universe there. |
⇒ |
The universe was researched by him there. |
|
Police pursued the car at high speed. |
⇒ |
The car was pursued by police at high speed. |
⇒ |
The car pursued by police at high speed. |